Zaznacz stronę

A jakby tak zrezygnować z etatu i przenieść się na “swoje”? Wielu osobom ten pomysł wydaje się kuszący i nic dziwnego – własna firma pozwala jeszcze bardziej rozwinąć skrzydła, zrealizować zawodowe plany, wprowadzić koncepcje i pomysły, których nie mamy szans urzeczywistnić w obecnym miejscu pracy. Żeby jednak to się udało, trzeba najpierw zarejestrować firmę. Sprawdźmy jak zrobić to we Wrocławiu i w innych miastach Dolnego Śląska.

Rejestracja firmy czyli działalności gospodarczej

Założenie firmy – o czym przekonamy się w tym artykule – wcale nie jest trudne. Nie powinniśmy więc mieć obaw, że pogubimy się w przepisach, biurokracja będzie przeszkadzać na każdym kroku, a urzędnicy pokażą swoje najgorsze oblicze. Z roku na roku wszystko zmienia się na lepsze i dzisiaj już otwarcie własnej działalności nie wygląda jak droga przez mękę. Okej, no to zaczynamy.

Jeden najważniejszy formularz

Ułatwienia pojawiły się już w 2011, gdy powstała Centralna Ewidencja i Informacja Działalności Gospodarczej. Jej powołanie zmieniło wiele, szczególnie w zakresie składania dokumentów, które można przedłożyć w każdym urzędzie gminy, a nie tylko w miejscu naszego zameldowania. Można nawet je złożyć przez internet i to za pomocą jednego formularza – CEIDG-1. Wypełniamy na nim wszystkie swoje dane, dane firmy oraz wskazujemy, na jaką formę opodatkowania się zdecydowaliśmy.

Wypełniony druk powinniśmy złożyć do urzędu gminy. Możemy to zrobić na kilka sposobów. Najłatwiej, ale i najszybciej drogą elektroniczną na stronie internetowej CEIDG (https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/). Tutaj jednak ważna uwaga: jeśli chcemy tak przesłać wniosek, musimy posiadać podpis elektroniczny. Jeśli go nie mamy, pozostaje nam inna możliwość: wydrukowanie wypełnionego formularza i dostarczenie go do urzędu. Jeśli chcemy zrobić to we Wrocławiu mamy do wyboru dwa adresy. Możemy pójść do Urzędu Miejskiego (Dział Rejestracji Działalności Gospodarczej), który znajduje się przy pl. Nowy Targ 1/8 w sali numer 20 (która znajduje się na parterze budynku). Inną możliwością jest wizyta w Centrum Obsługi Mieszkańca przy ul. G. Zapolskiej 2/4. W innych dolnośląskich miastach działa to tak samo. W Wałbrzychu, Jeleniej Górze czy Legnicy, jak i innych miejscach swoje kroki musimy skierować do Urzędu Miasta (no, chyba że skorzystamy z wysłania dokumentu on-line).

Inne możliwości rejestracji działalności gospodarczej

Dodatkowo istnieją też inne sposoby. Wypełniamy formularz na stronie internetowej, po czym pobieramy kod, który powinniśmy przedstawić urzędnikowi. W ten sposób będzie on mógł odnaleźć nasz numer w systemie, a na jego podstawie zapisany przez nas formularz. W celu rejestracji wydrukuje go i przedłoży nam do podpisu. Dostępny jest też najbardziej tradycyjny sposób, czyli wydrukowanie niewypełnionego formularza albo skorzystanie z kopii dostępnej w urzędzie. Wypełniamy go ręcznie i oddajemy urzędnikowi, który dopełnia formalności.

Jak widać, możliwości jest bardzo dużo, a tylko od nas zależy, która z wymienionych tu opcji będzie dla nas najbardziej wygodna. I już, chciałoby się rzec – koniec, udało się, bo zarejestrowanie formularza CEIDG-1 oznacza, że firma została założona. To jeszcze jednak nie wszystko, bo żeby dokończyć cały procesu musimy jeszcze pamiętać o kilku formalnościach.

Konieczna wizyta w urzędzie ZUS, skarbówka

Musimy odwiedzić ZUS. Co prawda, formularz CEIDG-1 zgłasza płatnika składek do zakładu, lecz nie jest to zgłoszenie do ubezpieczenia. Stanie się tak dopiero, jak zostaną dopełnione niezbędne formalności – w tym celu musimy w ciągu 7 dni od założenia firmy złożyć druki rejestracyjne (ZUS-ZUA). A co z Urzędem Skarbowym? W wielu przypadkach nie musimy go odwiedzać, gdyż CEIDG przesyła informację o wybranej formie opodatkowania (jaką zaznaczamy we wniosku). Natomiast jest to konieczne, jeśli chcemy zostać płatnikami podatku VAT. W tej sytuacji wypełniamy druk VAT-R i przedkładamy go we właściwym urzędzie skarbowym.

Pieczątka i konto firmowe. Czy to konieczne?

Nie ma wymogu wyrabiania pieczątki firmowej ani zakładania konta firmowego. Nie ma, ale zdecydowanie lepiej o tym pomyśleć. Pieczątki używa się bowiem na fakturach czy różnych umowach, może się też zdarzyć, że kontrahenci oprócz podpisu będą jej wymagali, aby ustalone warunki współpracy były bardziej wiarygodne. Na firmowej pieczęci powinny się znaleźć takie informacje jak pełna nazwa firmy wraz z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy, adres siedziby, REGON i NIP. Jak wspomnieliśmy, nie trzeba też posiadać konta firmowego, bo wystarcza konto prywatne. Dla większego profesjonalizmu jednak lepiej je założyć, szczególnie, aby oddzielić wydatki prywatne od firmowych. Ponadto w razie kontroli skarbowej urzędnicy będą mogli sprawdzić tylko, jakie wpłaty znajdują się na koncie przeznaczonym dla działalności firmy.

Podsumowując, widzimy, że założenie własnej działalności gospodarczej nie jest czymś trudnym, czymś, co wymaga wielkiej cierpliwości i strzępionych nerwów. Dzisiaj procedury zostały uproszczone naprawdę znacząco, dlatego jak tylko mamy plany, by przejść na “swoje”, nie rezygnujmy z tej możliwości. Choć ten artykuł był tworzony z myślą o mieszkańcach Wrocławia i województwa dolnośląskiego, to właściwie każdy może znaleźć tu pomocne rady, bo wszędzie, w każdym regionie Polski założenie firmy wygląda tak samo. Jest łatwo, szybko i konkretnie, czyli tak właśnie, jak powinno być.

E-mail marketing – dlaczego jest ważny dla Twojego biznesu?

Wielu nowych przedsiębiorców nie docenia możliwości e-mail marketingu i tego co może uzyskać dzięki wysyłaniu ciekawych komunikatów do swoich klientów. Poznaj podstawowe zasady działania tego narzędzia i zacznij wykorzystywać́ go w codziennej...

Sama strona www nie wystarczy – jak ją wypromować?

Zrobiliśmy to - otworzyliśmy firmę i podjęliśmy pierwsze kroki, aby ją wypromować, rozpowszechnić w świadomości klientów. Przede wszystkim stworzyliśmy stronę internetową, która będzie naszym głównym miejscem kontaktu z klientami, prezentowania...

Jak ruszyć z własną firmą? Co jest najważniejsze na początku?

Początki zawsze są trudne i odnosi się to do wielu dziedzin życia. Ruszyć z miejsca, by osiągnąć sukces, nie jest łatwo, ale nie oznacza to, że jesteśmy skazani na porażkę. Trzeba myśleć pozytywnie, liczyć na trochę szczęścia, ale jak wiadomo -...

Profil zaufany oraz podpis elektroniczny – czym się różnią i dlaczego warto je posiadać?

Od niepamiętnych czasów załatwianie spraw urzędowych stanowi problem dla większości obywateli. Aby temu zaradzić Ministerstwo Cyfryzacji udoskonaliło swoje usługi, dając możliwość utworzenia profilu zaufanego oraz podpisu elektronicznego....