Żadna firma nie może dobrze funkcjonować i skutecznie rywalizować z konkurencją bez odpowiedniej promocji. Działa ona jak tlen, sprawia, że przedsiębiorstwo ma stały dopływ świeżego powietrza – nowych klientów. Jak jednak zdobyć nowe zlecenia, kiedy nie mamy zbyt dużo środków na działania promocyjne? Czy to w ogóle możliwe? Bez obaw, istnieją darmowe sposoby dotarcia do klientów. Poznajmy je.
Darmowe metody promocji firmy naprawdę istnieją! Ale zanim to zrobimy…
Czy to znasz?
Nieduży budżet na początek, brak kontaktów i zleceń, w konsekwencji nerwowe rozglądanie się za jakimś kołem ratunkowym, które pozwoli nam się wynurzyć i zacząć, choć nieporadnie, nawet próbując jedną ręką, ale jednak płynąć. Być może brzmi to trochę komicznie, a nawet strasznie, ale brak klientów wywołuje dojmujące przekonanie, że coś jest nie tak, rezygnację, stres i wiele negatywnych myśli. To często zmora osób, które wcześniej były na etacie i postanowiły przejść na “swoje”, marząc o niezależności i ciekawszych zajęciach. Takie osoby szybko nie wytrzymują tej sytuacji i wracają (jeśli jest jeszcze szansa) do znanego, ciepłego, nudnego może, ale pewnego miejsca pracy. Wracają, a plany o podboju świata muszą odłożyć na później, a może na przyszłość, która nigdy nie nastąpi.
Tylko zaraz, nie można się tak szybko poddawać, bo dzisiaj – w świecie dostępu do informacji, możliwości korzystania z niezliczonej ilości darmowych mediów – promocja własnej firmy nie jest taka trudna, ba, jest dostępna dla wszystkich. Miałeś/masz takie obawy i boisz się ruszyć albo już wywieszasz białą flagę, bo chcesz się poddać? Poczekaj jeszcze chwilę, zobacz, ile jest możliwości!
Zostań blogerem – podziel się wiedzą
Jeśli firmę można przyrównać do organizmu, który potrzebuje powietrza do normalnego funkcjonowania, to blog w tej układance jest jak rozrusznik serca. Potrafi pobudzić nawet najbardziej tradycyjnie zarządzaną firmę, pozwala stanąć do wyścigu nowym graczom, którzy na starcie – chociaż są daleko – to mogą ten dystans nadrobić. Wszystko jednak zależy od tego, jak będziesz dbać o ten “rozrusznik”, bo tylko dobre, pomocne treści, które odpowiadają na wątpliwości, pytania, problemy klientów, będą naprawdę wartościowe. Twoja marka kojarzyć się będzie pozytywnie, zdobędziesz tytuł eksperta w swojej dziedzinie, a co najważniejsze – możesz to zrobić za darmo! Blog na stronie firmowej musi być miejscem tętniącym życiem. Jeśli o tym będziesz pamiętać, masz szansę na sukces bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Co zrobić, aby tak było? Pisz, pisz, pisz! Nie ma tu innej rady. Wszystko zależy od Twojej regularności, dyscypliny, proklienckiej perspektywy. Nie pisz dla siebie i o sobie, odpowiadaj na pytania klientów, pomagaj, czasami dostarczaj im rozrywki. Te wszystkie działania można określić mianem popularnego ostatnio Content Marketingu. Sprawdź, doczytaj, jak wiele dobrego przynosi.
Bądź w mediach społecznościowych
Facebook zmienił wszystko, nie tylko w zakresie promocji i komunikowania się z klientami. Wprowadził równe szanse, bo do promocji w tym kanale nie potrzeba wielkich środków pieniężnych, czy całej machiny marketingowej, tu liczy się inwencja i – jak w przypadku prowadzenia bloga: sumienność, regularność, wczuwanie się w potrzeby każdego klienta.
Promocja na Facebooku może być płatna, bo są takie możliwości, ale spokojnie wystarczą darmowe działania, których skuteczność zależy od Twojego zaangażowania. Jeśli tylko uda Ci się zbudować społeczność, która będzie utożsamiała się z Twoim produktem lub usługą, to będziesz korzystał na tym ze zdwojoną mocą.
Co zrobić, aby tak było? Można powtórzyć to, co powiedzieliśmy przy działaniach blogowych. Nie możesz poprzestać na okazyjnym publikowaniu postów, musisz naprawdę “być” na Facebooku i wchodzi w interakcję z Twoimi klientami. A najlepiej nie traktować facebookowej społeczności jak klientów, lecz partnerów w dyskusji, którzy przez swoją aktywność na Twoim profilu pozwolą Ci jeszcze lepiej udoskonalić Twoje usługi.
Daj się odnaleźć dzięki Google!
I nie chodzi tu o pozycjonowanie, a o Mapy Google. Codziennie miliony osób na całym świecie korzystają z tej możliwości, wyszukując tak firm, restauracji, sklepów. To też najłatwiejszy sposób, by dotrzeć w konkretne miejsce, bo mapy są ciągle ulepszane, wpływające na lepszą orientację w terenie. Co najważniejsze, minęły już czasy, gdy dostępne były tylko na komputerach i laptopach, dzisiaj można z nich korzystać także na urządzeniach mobilnych. Dlatego tak ważne, abyś o tym pomyślał, gdyż łatwym sposobem wielu klientów dowie się o Twojej działalności.
Co zrobić, aby tak było? Wystarczy założyć profil w usłudze Google. Zrobisz to, wchodząc na stronę www.google.pl/business. Po założeniu poinformuj o tym swoich klientów, to znaczy umieść na stronie firmowej link do wizytówki, ale też w takich miejscach, jak Facebook, blog czy stopka maila.
Przy okazji warto wspomnieć o biznesowych katalogach, w których możesz założyć wizytówkę i w ten sposób promować się zupełnie za darmo. Nie wszystkie tego rodzaju serwisy zapewniają darmowy wpis, ale większość tak, więc to bardzo prosty sposób, żeby świat dowiedział się o Twojej firmie. Grzechem byłoby nie wykorzystać takiej szansy.
Wyjdź z domu!
Na koniec warto wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy, bo ciągle piszemy o działaniach online, a przecież świat istnieje także poza internetem. Darmową promocję możesz uzyskać, uczestnicząc w spotkaniach branżowych, na których spotkasz wielu ciekawych ludzi. Być może to otworzy przed Tobą nowe możliwości. Pamiętaj bowiem, że promocja to nie tylko działania na przyciągnięcie klientów, ale również partnerów biznesowych.
Co zrobić, aby tak było? Szukaj, sprawdzaj, trzymaj rękę na pulsie. Najczęściej takie informacje pojawiają się w branżowych czasopismach (wydawanych online lub tradycyjnie).
Korzystanie z tych darmowych narzędzi do promocji jest naprawdę nieskomplikowane. Pewnie masz konto na Facebooku, czytasz blogi, korzystasz z map Google, więc bez specjalnego przygotowania możesz wdrożyć te media do swoich firmowych działań. A jeśli nawet nie znasz ich tak dobrze, to bez obaw – łatwo sobie przyswoisz, jak funkcjonują, a później wykorzystasz tę wiedzę do budowania swojego marketingowego przekazu.